Pages


Jumaat, 24 April 2015

Pengalaman Temuduga Sarjana Muda Sains Senibina ( Kepujian ) UiTM

Assalamualaikum , guys ! :)
hee Alhamdulillah , dapat saya gagahkan diri untuk kongsikan pengalaman saya temuduga bagi bidang Sarjana Muda Sains Senibina ( Kepujian ) UiTM . okay before tu saya nak jelaskan pada yang lain , untuk pengetahuan korang course ni adalah untuk degree ( ijazah ) . bukan je untuk yang lepasan diploma dan setaraf, tapi juga diberi peluan untuk pelajar lepasan SPM ( ini info semasa 2015 lah tak tau kalau ada dibuat pindaan ) .

kenapa saya pilih course ni ?

- first of all : memang cita-cita dari sekolah rendah nak jadi arkitek ( selain askar wataniah masa darjah satu hahahaha ) 

- second reason is : for me , its a fast track untuk ambil degre. for sure lah fast , lepas SPM terus aje ambil course degree . kalau ikut cara lain , kena ambil diploma , matrikulasi , form 6, asasi , baru lah boleh apply untuk degree . dah disediakan jalan pintas, tak kan nak ambil jalan panjang jugak ye dok ? huhu ( opinion saya lah )

jadi bagi saya, saya ada reason yang kukuh kenapa saya pilih course ni .

okay berbalik kepada tujuan ( selalu menulis keluar dari tajuk teheee ) .

masa tu saya dapat panggilan temuduga ni pada 18 April 2015 ( sabtu ) di UiTM Lendu , Melaka . temuduga ni nanti terbahagi kepada dua . Ujian melukis dan temuduga walk-in .

saya dari Batu Pahat , Johor . jadi nak kesana tu tidak lah jauh sangat, cuma dalam 2 jam lebih . tapi hari tu saya sekeluarga bergerak awal. ( tu pun terlewat sikit ngeh ngeh ) plannya pukul 4 nak gerak , tapi terbangunnya pukul 4 , jadi , gerak dari rumah pukul 5 pagi . 

nak ikutkan saya punya turn pukul 10 pagi . tapi saja gerak awal sebab kami tak tahu lokasi sebenar UiTM Lendu tu. jadi takut sesak ke, sesat ke apa sebab tu gerak awal.

dalam perjalanan saya tidur ( memang setiap kali jumpa lebuh raya saya tidur muwahaha ) tiba-tiba teringat sesuatu. tersentak. terus cari balik surat arahan temuduga . hah kan dah agak !  ' habis , mati aku ' - cakap dalam hati .

ceritanya , semua salinan kad pengenalan , sijil kelahiran , saya terlupa nak sahkan . demmm . padahal semalam beria-ia sahkan salinan sijil-sijil sekolah. rupanya, sijil sekolah tak perlukan pengesahan pun. salinan kad pengenalan, sijil kelahiran, yang perlukan pengesahan . masa tu rasa macam nak telan biji durian je biar pengsan sekejap. haha

dengan takut-takut , hati baca " ya latif , ya latif " , cakap dengan mama ayah .

" ma , ayah , orang lupa lah nak sahkan salinan kad pengenalan dengan sijil kelahiran "
pastu , bayangkan sendiri lah macam mana tahap bedilan bebelan tu. haha tapi senyapkan aje, memang salah sendiri pun huhu .

dalam hati terdetik , " macam-macam halangan, macam Allah nak beri petunjuk suruh redha je apa jadi."

akhirnya dengan bantuan waze dan senior sekolah ( Kamarul Bajak ) *terima kasih , sampai juga ke UiTM Lendu .

sampai sana lebih kurang pukul 8 lebih . sampai sampai je , punya lah ramai manusia. ramai sebab bukannya course yang saya ambil aje ditemuduga , tapi ada course senibina landskap , course pembangunan bandar dan wilayah , tesl , dan banyak lagi .

saya punya turn pun pukul 10 jadi ambil keputusan sarapan dulu . betul-betul kat depan UiTM Lendu tu ada Medan Selera. alhamdulillah dekat .

siap sarapan, satu masalah lagi . salinan kad pengenalan mama pulak tertinggal *senyum sinis. teringat kata hati tadi. tapi takpe, alang-alang dah sampai ni buat yang terbaik. ayah pun pergi ke kedai berdekatan. waktu tu lebih kurang pukul 9 lebih .

saya dengan mama, adik , tunggu kat ruang fakulti yang dah disediakan untuk calon temuduga. ramai sangat sampai tak ada ruang nak duduk. kerusi yang disediakan terhad. jadi nak tak nak, kena lah masing-masing berdiri macam pak pacak . tepat pukul 10 , saya dan kumpulan sesi kedua disuruh masuk ke dalam satu bilik . untuk ujian melukis .

UJIAN MELUKIS .


masa diperuntukkan adalah 1 Jam . jangan lupa untuk bawa pensil 2B dan pemadam . pembaris diharamkan samasekali . nanti kertas lukisan akan disediakan .

bila masuk dalam bilik tu , kami semua kena duduk sekeliling . situasi lebih kurang dalam bilik mesyuarat. nanti akan diletakkan sebuah meja kecil  kat tengah tengah dan atas meja tu akan diletakkan sebarang bentuk bongkah. contoh maca saya haritu diletakkan satu bongkah kiub , diatas kiub ada sebuah sfera . sebelah kiub dan sfera tu ada piramid dan atas piramid ada sehelai sapu tangan dan dibelakang piramid tu ada botol air.
hah rumit tak deskripsi nya haha . lepas tu kenalah lukis sebijik macam yang awak nampak tu . effect shadow , penataan cahaya jangan lupa tekankan.

bak kata seorang lecturer yg jaga hari tu
" draw what you see not what you think " haa gitu ko . haha

pum pang pum pang siap dah melukis. isi lah apa apa maklumat yang dikehendaki pada borang yang disediakan . lepastu dapat diberi arahan, tunggu kat bilik yang bertentangan untuk temuduga walk-in .

Temuduga walk-in

bab ni geram sikit nak cerita. di pendekkan , saya tunggu turn dari pukul 11am  , dan turn saya masuk pukul 6.50 pm *senyumsinis . kenapa lambat ? dia panggil nama ikut abjad pangkal nama. disebabkan nama saya Syamim Masturah , jadi memang turn saya yang last last lah. dan saya adalah dalam golongan 8 orang terakhir yang balik . geramnyaaaaaaaaaaaaa !! memang ada beberapa org lain yang dah frust menunggu tu balik je. tapi saya dah tunggu dari pagi buta , tak mungkin nak balik . at least try my best.

before turn saya , saya banyak bertanya pada kawan kawan yang dah dapat turn awal ( terima kasih kawan samurians : wawa , rika , agas , mancis ) . diorang kata, jangan risau. dia tanya perkara simple je . dia bukan nak tengok sangat pengetahuan ttg architecture ni . just nak tengok tahap keyakinan kita macam mana . 

"speaking ke?"
" awal awal je speaking dah last last terabur semua cakap melayu "

ok part tu lega sikit.

saya tunggu penuh sabar. kaki dah sakit. kepala dah sakit. pinggang dah sakit. tapi tabahkan diri. sampai buat lawak tak berapa cerdik dah dengan mama sebab bosan tahap gaban haha . and at last, turn saya . alhamdulillah .

masa tu saya masuk bersama 4 orang calon lain. saya duduk pada kerusi terakhir sebab kononnya nak jd orang yang terakhir ditemuduga . tup tup

"okay syamim masturah, tell me about yourself"
'omg. im not ready !'

pum pang pum pang sembur speaking berterabur haha peduli ah yang penting ada ayat

"  i really really want to be an architect ! " intonasi memaksa sebenarnya haha . tapi saya sedar , point saya tak banyak. mungkin sebab emosi dah terganggu , penat menunggunya lain. dan waktu terakhir saya masukkan makanan dalam mulut pagi tadi pukul 9, setengah keping lempeng ! mana ada mood beb . haha

and second question dia tanya ,
"story about your leadership "

saya pun speaking london pastu ingat nak cakap melayu pulak sebab penat dah kepala nak translate bahasa inggeris .

" i heard that you speak english right . so speak in english "

mata terus tengok luar tingkap tembus nampak pokok bergoyang. aaaaah tak adil tak adil !

pastu pastu , saya pasrah je ha ha ha sebab ada sorang calon lelaki yang duduk sebelah saya tu dia speak very well then leadership dia pun bagus. pernah build new city kat legoland lah , dapat 3rd prize lah , bla bla bla haha senang kata potensi dia memang tinggi . dan saya kat sebelah , sentum redha tengok lantai je. portfolio yang saya beria-is sediakan pun penemuduga tu tak sentuh langsung pun. see , kata hati dari tadi dah bagi petunjuk.

saya terus teringat ayat yang mama duk ulang ulang,
" mama doakan awak dapat ipg je . jadi cikgu je . takyahlah jadi arkitek ni . peluang kerja terhad . tak sesuai perempuan. *bla bla blaa and so many complaints " okay set. terus teringat satu ayat,

" redha Allah tu terletak pada redha ibu bapa "

dan alhamdulillah , saya nampak jalan ke ipg tu dipermudahkan Allah . saya percaya , doa ibu tu kuat .
dan hasilnya , alhamdulillah saya dapat panggilan temuduga ipgpada khamis 30 April ni . walaupun panggilan matrikulasi dah dapat, mama tetap berkeras doakan saya masuk ke ipg.  insyaallah, saya buat yang terbaik sebab saya tahu ini jalan yang paling mama dan ayah redha . saya pun redha redha kan diri lah :) hihi .

mohon doa kalian saya berjaya dapat masuk ke ipg .

anyway , saya tahu entri saya tak membantu sangat jadi saya sertakan pautan halaman yang lain untuk pengalaman temuduga sarjana muda sains senibina ni.


1. sophie al-yahya
2. pengalaman temuduga senibina

wassalamu !








90 ulasan:

  1. akak nak tanya , nak apply kos ni kena apply kat mana ? sbb dalam upu takda pun .

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh betul ke tak ada? sebelum ni akak apply melalui upu . sarjana muda sains senibina uitm ?

      Padam
    2. ade, cari baik2 agak tricky nak jumpe

      Padam
    3. tahu dh terlambat nk bg tahu.. tp dlm upu cuma ada utk pilihan pertama :)

      Padam
    4. terlambat pula nk bg tahu..hehe ad cuma utk pilihan pertama :)

      Padam
    5. Sekarang dah ada app untuk upu iaitu UPU POCKET

      Padam
  2. Haah takda pun . Yang ada cuma course diploma

    BalasPadam
    Balasan
    1. okay im not very sure for the new system . wallahua'lam kalau course ini dah dimansuhkan atau apa. kalau nak further information cuba awak kejar program Jom Masuk Ipt dan tanya pd booth uitm. atau kalau awak betul betul minat pada senibina, di Uia juga ada tp perlu ambil level foundation (asasi) dahulu :)

      Padam
    2. ada je la..lain la kalau awak dah ambik kos lain yang ada tanda #
      saya mohon juga sarjana seni muda ni :))

      Padam
    3. salam :DD course ni ada je lagi kat upu. disebabkan course ni ada interview so kita tak boleh pilih course lain yang ada interview juga :))
      so try la buat balik and check.. saya pun mohon juga untuk course senbina uitm. yang dip. tu dekat poli kan?

      Padam
    4. Course ni ada sbnrnya cuma course ni kalau nk, kena letak di pilihan 1-4 shj. Kalau ltk kt pilihan 5-12 mmg xde. Cuba check btl2. Saya pun pening dgn sistem upu ni. Course tu xde dlm senarai kalau nk letak di pilihan 5-12.

      Padam
  3. salam kak.. brapa kos tuk iazah snibina ni ?? and yuran stiap sem brapa ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam.. okay sefaham akak , bila masuk uitm ni yuran dia tak kira ikut course. yuran dibayar ikut level. contohnya, kalau diploma lain bayarannya, kalau ijazah sarjana muda lain.

      untuk yang terbaru ni (2015/2016) , yuran untuk diploma rm485.00 , ijazah rm535.00 bagi setiap sem. tapi bagi pelajar baru untuk sem satu , perlu tambah rm208 . jadi total up yuran uitm sekitar rm750 shj bg kursus ijazah sem 1 .

      Padam
    2. yuran 570 kalau x silap..cuma first sem 700 lebih... rajin pulak menjawab hehehe

      Padam
    3. Terima kasih en.Irfan sahar :) btw students archi di seri iskandar ke?

      Padam
  4. Salam akak , klau result spm saya 3a dan 3b+ rasa rasa layak tak apply course ni ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam dik. Emm kalau ikutkan format dia state kan 5a TAPI tak perlu ikutkan sangat sebab ada je kawan akak yg 4a , 2a dpt masuk . Ada juga kawan akak yg x amek subjek fizik langsung pun dpt juga. Senang cerita, adik letak je option first . Sbb kebanyakan kwn akak letak option first , sbb masa interview pun ada tanya course ni awk letak pd opsyen keberapa. Dpt tak dpt itu rezeki de Allah. Nasihat akak , kalau betul nak kos ni letak option pertama :)

      Padam
  5. Salam akak,,kalau dlm upu tu 1-5 sy isi semua yg berkaitan seni bina xpe ke??tarikh temuduga dia buat hri yg sama atau berbeza??

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam.. mksud awak 1 sampai 5 tu semua sains senibina uitm ya ? boleh je takde masalah tapi kalau ikut pendapat peribadi akak , kalau ekad sangat pun isi 1-2 atau hingga 3 je lah. sebab kadang kadang perancangan Allah tu lg baik. mungkin rezeki kita pada course yang lain . kan?

      atau pun maksud awk, senibina yg berbeza. contoh sains senibina, senibina landskap, senibina dalaman ? kalau yg ni , x silap akak temuduganya dijalankan pd hr yg sama. tp nnt awk akan dpt salah satu je dr pilihan. tak mungkin akan dpt lebih dlm ms serentak.

      Padam
  6. Asalamualauikum kak, apa beza sarjana muda sains seni bina & diploma seni bina lanskap?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sains senibina dan senibina landskap tu berbeza dik. kalu senibina more to buildings . awk akan study pd rekabentuk bangunan contohnya. tp kalau landskap tu lebih pada seni landskap lh. contoh mcm landskap taman bunga ke , taman perhiasan rumah ke. mungkin awk boleh google contoh contoh subjek senibina :)

      Padam
  7. salam akak. saya dh mohon sjama muda seni bina ni. saya berminat. tapi skill melukis tak ade. akak rasa patut tak saya masok sm seni bina ni? nanti die ade ajar cara melukis ke tak? atau kene belajar sendiri? risauuu la hmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam. okay , first of all 'pandai melukis' ni cuma bonus dalam bidang ni. dlm bidang ni sefaham akak , kita tak perlu pun lukis secara details or fine artwork. asalkan nampak structure. tp tulah, siapa yang pandai melukis tu adalah bonus bg dia untuk sem 1 atau sem 2. start sem 3 ke atas , more to design. mean, fikirkan idea yg gempak2. lukisan tu kira belakang kira. haa camtu. hihi. but at least kena ada lah juga basic melukis tu ya huhu

      Padam
  8. Assalamualaikum..akak, soalannya dlm bhasa english kn? so, adakh ssh soalanya? adakh dorg akn tnya tntg result spm?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. selalunya bahasa inggeris. Tp ikut juga pd inteviewer. Kadang2 ada juga yg ckp melayu huhu. Masa akak haritu bantai je ckp melayu. Tp selitkan juga english sikit sikitm dia nak tengok kita punya confident sebenarnya. Jd nanti interview jgn gelabah ya. Cakap dgn yakin . Btw pasal result tu rasanya tak ada. Sbb kos ni bukan nak cr org straight A's. Dia nak cari org yg banyak idea. Goodluck tau nanti ! :)

      Padam
  9. salam kak. saya dapat panggilan untuk course ni 23 april ni. tp saya takut kalau kena speaking dgn panel. sbb kalau bab speaking memang lemah. kalau ckp melayu je takboleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. tahmiah ya dot. Huhu. Tengok juga pd inteviewer. Ada yg strict tp ada je yg tak kesah yg penting nnt cakao confident ya . Dan kalau boleh sediakan point utk cerita ttg diri awk, leadership ke, awk ada join mana2 pertandingan rekaciota ke, dan kenapa awk amnil kos ni. Jgn guna alasan minat semata2. Goodluck tau !

      Padam
  10. salam kak , thanks for the info. sgt2 berguna especially yg part melukis tu. interview sy 23 april ni. doakan saya yer :) thanks again.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam..hihi . Laaa akak tulis suka suka je. Kalau ada manfaat pd org lain alhamdulillah. Siapkan semua awal2 ya. akak doakan awk berjaya. Goodluck tau !

      Padam
  11. Salam kak. hmm bila eh boleh mohon program ijazah senibina ni? sebab haritu sy terlepas permohonn sesi 1 thru UPU. akak tau x bile? pls tell me info pasal prmohonan kali kedua ni ngeee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. minta maaf sy terlepas pandang huhu . Ok honestly akk tak pasti sgt mcm mana untuk interview or rayuan intake kedua. ada yg kata kena peka pada uitm punya website but ada juga yg kata nnt uitm akan panggil. But i suggest u utk tanya pd blogger ni http://awanglangau.blogspot.my/2013/05/sarjana-muda-sains-senibina-uitm-here-i.html?m=1 . He is quite active too . And maybe he can help u. Btw he is my senior :) sorry yaa xdpt bantu

      Padam
  12. Assalam sis, sye sye student sastera time skolah dulu.sabtu ni nak pegi iv kat uitm shah alam. ade tak tips mana nak tackle panel utk tempatkan diri dlm course ni. sbb sye kurng dlm speaking bi ni n ade minat yg mndalamm (n boleh melukis) dgn ape2 lkisan ni. hope sis rep asap, :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. tahnia ye dpt interview :) hmm.. mcm mana ya . Maybe kamu boleh cerita pengalaman kamu apa apa mengenai seni or design. Pastu cuba buat research sikit2 ttg dunia architecture. Cth mcm arkitek ternama di malysia atau kuar then cuba kaitkan apa2 cerita ttg dunia architecture dgn cerita hidup awk. Haha. Senang kata goreng je. Insyaallah, apa pun doa banyak2 . Sbb rezeki semua Allah yg tentukan . Goodluck ya !

      Padam
  13. aslm akak...boleh bg tips utk interview..interviewer tnya ape?....maklumat kena cari>

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. tahniah ye dpt interview :) emm cara nak tackle eh. Senanye dia nak cari student yg banyak idea which is yg banyak boleh bg hujah yg boleh yakinkan dia and berani camtu. Tp interview ni fleksible tau. Dia tengok pd interviewer tu nak tnya apa. Masa akak dulu dia x tnya pape pun pasal dunia architecture. Tp awk sy sarankan carilah maklumat ttg arkitek luar dan dlm mlysia. kalau boleh cuba explore arkitek ternama lain dpd yg lain. Cth mcm kat malaysia semua org akan jwb hijjaz kasturi. Awk cuba explore arkitek lain. Apa pun byk kan berdoa. Insyaallah ada rezeki tu nanti. Goodluck ya !

      Padam
  14. assalam kak...sye nak tanye nie... masih ade peluang utk sye amik course senibina nie lagi x?? Sbb sye x diterima untuk panggilan temuduga course ijazah sarjana muda senibina ni...Boleh akak bagitau sye... Sye memang minat course nie..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. insyaallah peluang tu sentiasa ada. Akan ada rayuan untuk interview but sy tak pasti bila dan macam mana. Tp sy suggest cuba tanya pada blogger ni http://awanglangau.blogspot.my/2013/05/sarjana-muda-sains-senibina-uitm-here-i.html?m=1 . He is quite active too and he is my senior . Sorry tak dpt bantu sangat :)

      Padam
  15. assalam kak... sye nak tanye.. masih ade lagi peluang ke sye nak amik course senibina ni.... Sbb sye x diterima panggilan temuduga course seni bina peringkat sarjana muda... Sye memang minat course.. mcm mne ekk??

    BalasPadam
  16. Salam akak, boleh akak terangkan portfolio utk bawak masa iv tu mcm mna? Sy buntu tak tahu nak bwk apa masa iv sabtu ni. Boleh bwk apa2 lukisan ke? Atau sy patut bwk krts2 lukisan kejuruteraan masa spm haritu? Tolong saya akak huhu ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. tahniah ya dpt interview :) . Okay portfolio eh . Portfolio ni kita apa apa artworks awk. Sama ada awk buat utk projek sekolah ke atau hasil hobi awk ke etc. Bagus kalau awk dah ada bahan dr lukisan kejuruteraan tu tp kalau nak bonus lagi awk cuba sediakan beberapa masterpieces sendiri . Contoh awk try lukis buildings ke atau apa2 drawing. Tu boleh tambah kan keyakinan interviewer pd bakat awak . Huu

      Padam
  17. Hi kak . saya dpt iv srjana muda seni bina 23ni dekat uitm perak . saya xpandai berbahasa english . kalau saya broken takpa ka ? Kalau saya bawa folio seni form5 saya dan hasil lukisan kat rmh sendiri adakah mereka akan beri markah ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai. Tahniah ya dpt iv :) takpaa. Broken pun tak pa. Yg penting yakin masa bercakap dan banyak point idea. Selagi ada apa apa folio seni atau hasil lukisan sekolah atau masterpiece artworks sendiri, bawa je. Pasal markah tu tak sure but benda tu semua boleh tingkatkan keyakinan interviewer utk pilih awk berdasarkan bakat seni :) hihi

      Padam
  18. Hai.saya dapat few pageviews dari entri awak ni. Honestly dik, memang betul redha Allah tu terletak pada redha ibu bapa. Jadi jangan menyesal okay. Ada hikmahnya kalau tak dapat course senibina. Mencabar. Cuma bab peluang pekerjaan tula mak awak silap sikit. Peluang pekerjaan okay aja untuk arkitek perempuan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hai kak sophie ! huwaa terharunya kak sophie pandang juga blog buruk saya ni . alhamdulillah, skrg saya tengah survive dalam dunia senibina ni and im proud to be one of your juniors :) selalu tengok blog akak untuk dapatkan inspirasi further study kat oversea. akak doakan ya :) mak saya mula terima sikit demi sikit tp ragu2 dia masih ada, contoh dia masih harap saya untuk apply ipg selagi boleh huhu. tp sy tak salahkan dia sepenuhnya sebab mungkin dia belum nampak buktinya. and im resposible to prove it insyaallah :D

      Padam
  19. assalamualaikum kak.. esok saya punya interview sarjana muda seni bina. wish me luck yea.. huhu.. saya ada cuba melukis kat sketch book tapi saya lukis bongkah jea.. boleh ke bawak? hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam :) waahhhh.. goodluck tau anti ! buat betul2, selawat banyak2, minta ibu dan ayah doakan. semoga berjaya. akak doakan juga. boleh sajaaaa. bawak je. kalau ada lukisan anime ke pokok ke parit ke , bawak jee selagi dia tunjukkan bakat awk huhu

      Padam
  20. I like the song. Dengar sambil reading your blog time malam sunyi ni is so comfortable :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihi saya pun suka lagu ni ! tenang je kan hihi . enjoy!

      Padam
  21. Assalammualaikum akak.saya ada isi kos ni di upu tpi di pilihan ke 4 , tiada IV.. Saya baca komen2 dia atas ada yg kata ada IV..saya keliru ..saya nak sangat2 kos ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam.. okay , untuk result upu haritu adik ada dapat offer kos lain ke? kalau dah dapat , itu maksudnya kos tu dah 'cop' awak dulu. jadi kalau awk dah dpt kos lain tu maksudnya rezeki awk pada kos lain tu dan automatiknya tak ada iv utk kos ni. apa yg akak tau kebanyakan yg dpt kos ni yg letak kos senibina ni dalam pilihan pertama. takpe, kalau betul nak awk boleh habiskan dulu diploma atau stpm kemudian sambung ijazah dalam kos ni.

      situasinya macam kawan akak sorang ni, dulu dia dpt kos graphic design in diploma but dia nak juga kos senibina ni lepas habis diploma dia sambung ijazah kos senibina. alhamdulillah dapat dan dia terus skip sem 2 sebab dia dah ada diploma . yang penting, usaha sungguh sungguh ya ! :)

      Padam
  22. Hi cik Mastura, tq for info related to archi. I just found this blog. Sya ada soalan,ada x course mate cik mastura yg dah graduate dlm degree lain n continue study architecture kat uitm. Meaning dia ambil 2nd degree.

    BalasPadam
    Balasan
    1. huuhu thank you for visited my blog :) ada ada, duadua dari uitm seri iskandar. kawan awak ke ? eh jap jap. tp tu gradute diploma. kalau degree mungkin senior. kalau beritahu nama mungkin kenal :D

      Padam
  23. Hi cik mastura,semoga sihat walafiat:).sya baru jumpa blog ni.sya nak tnya pasal archi kat uitm.ada x kawan ke snior yg ambil archi course ni as 2nd Degree.meaning dorang lagi tua la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. huuhu thank you for visited my blog :) ada ada, duadua dari uitm seri iskandar. kawan awak ke ? eh jap jap. tp tu gradute diploma. kalau degree mungkin senior. kalau beritahu nama mungkin kenal :D

      Padam
    2. sy bru lepasan spm .. result sy lepas untk syrat kelayakan bgi course sm seni bina ,,boleh tk tlng spe2 yg thu kemasukan sy bila dan temuduga ...muet kne amik ke sbb sy bru lpsan spm

      Padam
    3. wa'salam . maafkan saya sebab terlalu lambat untuk reply. tapi harap membantu awak danorang lain.

      untuk memohon kos ni (bagi tahun saya. tahun seterusnya saya tak pasti sistemnya masih sama atau tidak ) , hanya perlu mohon di sistem upu seperti memohon kos lainuntuk diploma atau asasi. tapi kemasukan bagi kos ni tak sama seperti kos diploma dan asasi sebab kos ni bawah Sarjana Muda. jadi, untuk kos ni kemasukannya pada bulan September. tak seperti diploma dan asasi yang masuk lebih awal (mungkin dalam bulan jun) .

      untuk MUET pula. disebabkan kos ni untuk pelajar lepasan spm, muet dibenarkan untuk ambil sepanjang kita masih belajar dalam kos ni. contohnya, awak boleh ambil muet semasa awak dalam sem 1 hingga 8 .

      ( * maklumat ni untuk beberapa tahun buat masa sekarang. jika ada perubahan sistem boleh tanya pada pihak yg lebih arif )

      Padam
  24. Hi! Just nak tanya, course ni ada tak untuk second intake uitm yang akan datang? And kalau IV tak berjaya untuk course ni, dia akan bagi course kita mohon tapi yang lain ke? Course sarjana ini untuk berape tahun ye? Thanks!

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam . maafkan saya sebab terlalu lambat untuk reply. tapi harap membantu awak dan orang lain.

      tak silap saya kos ni ada untuk second intake tapi dalam masa yang sama jika gagal dia akan tawarkan untuk kos lain yg anda mohon.

      kos ini ada 8 sem , 4 Tahun :)

      Padam
  25. hi kak, saya nk tye if saya ni bkn kos arkitek boleh ke amik? saya kos seni halus. dari kecik ingat nak amik arkitek tapi rezeki diploma dekat seni halus boleh ke kak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam . maafkan saya sebab terlalu lambat untuk reply. tapi harap membantu awak dan orang lain.

      hmm.. untuk kos seni halus saya tak berapa pasti. tapi ada dii kalangan rakan saya yang dulu diploma dalam bidang grafik berjaya untuk sambung ijazah dalam kos ni.

      mungkin awak boleh semak syarat kelayakan di laman web uitm :)

      Padam
  26. Assalamualaikum, akak. UiTM mana ye yang offer course ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam . maafkan saya sebab terlalu lambat untuk reply. tapi harap membantu awak dan orang lain.

      hanya di uitm Puncak Alam (selangor) , uitm Seri Iskandar (perak ) dan uitm di Sarawak.

      Padam
  27. Kat uitm mane kte akn dtempatkn klau dpt course ni ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam . maafkan saya sebab terlalu lambat untuk reply. tapi harap membantu awak dan orang lain.

      hanya di uitm Puncak Alam (selangor) , uitm Seri Iskandar (perak ) dan uitm di Sarawak.

      Padam
  28. Assalamualaikum akak, addmath penting ke utk kos ni? sbb setahu sy ade jugak budak sastera masuk kos ni kan. please reply kak huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam . maafkan saya sebab terlalu lambat untuk reply. tapi harap membantu awak dan orang lain.

      kalau ikut pada syarat kelayan (tak silap saya) addmath adalah salah satu subjek wajib tapi.. ada juga rakan saya yang berjaya masuk tanpa kelulusan matapelajaran addmath dan fizik. takpe, cuba je untuk mohon. rezeki kita Allah je yang tahu :)

      Padam
  29. assalamualaikum akak mastura. nak tanya ni. Macam mana kita nak tahu yang bahawa kita ini terpilih tuk temuduga? Pihak UiTM nnti ada hntr surat ke e-mail ke atau kita yang kena semak (tmbh lagi kena semak bila?)

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam . maafkan saya sebab terlalu lambat untuk reply. tapi harap membantu awak dan orang lain.

      alamak saya lupa pula macam mana . tapi tak sila saya, awak kena peka dengan tarikh keputusan upu atau awak boleh google " semak keputusan uitm " . cara dia sama je macam awak nak semak keputusan diploma dan asasi .

      Padam
  30. assalamualaikum kak, sabtu ni 22.4 saya dpt iv ni. tapi saya time sek amik acc dan tak amik pun subj seni dan apa apa berkaitan melukis ni. tapi mmg minat la cuma dah lama tak main conteng conteng kertas ni :') jadi mcm mana ni kak saya lemah smgt dah ni huhuhu. lagi satu selain sijil lahir ada tak sijil sijil lain yg akak bawak masa iv ni yg dia tak list kan dlm surat tawaran tu. tq kak utk blog ni :) byk saya dpt utk siap siap sabtu ni. hope sis rep asap :))

    BalasPadam
    Balasan
    1. wa'salam . maafkan saya sebab terlalu lambat untuk reply. tapi harap membantu awak dan orang lain.

      takpe dik , tak semestinya orang yg ada seni boleh survive dan tak semestinya juga orang yang tak ada basic seni tak boleh survive. asalkan awak boleh melukis sikit sikit pun dah okay . yang lain letak pada rezeki Allah . untuk sijil , akak tak ingat apa yg akak bawa dulu haha tapi selalunya akak akan prepare je fotostat semua sijil yang ada . kalau tak digunakan pun nanti boleh simpan :) .

      Padam
  31. salam kak.adakah bidang sains seni bina ini mempunyai peluang pekerjaan yg besar?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam maaf sangat sebab lama tak buka blog. pertanyaan macam ni ,wallahua'lam . saya tak dapat nak jawab. perkara ni semua bergantung pada rezeki. tapi persepsi saya sebelum masuk course ni nampak senibina ni mcm kurang peluang pekerjaan, tapi bila kita dah masuk, dah bergaul dengan orang sekeliling atau waktu pergi praktikal, sebenarnya banyak lagi ruang2 pekerjaan yang kita lebih tahu.

      sebabnya, senibina ni tak terikat pada sektor kerajaan semata, majoriti peluang pekerjaan pada sektor swasta, jadi sebenarnya banyak juga syarikat2 swasta boleh beri kita peluang berkerja :)

      Padam
  32. Salam sis...
    Nak taye ,utk iv course nie..klau kite xde basic utk course nie dan xde portfolio pon...bleh ker?
    Just dtg utk iv jek...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam maaf sangat sebab lama tak buka blog. disebabkan saya bukan yang menginterview orang, saya tak dapat jawab yang sebetulnya tentang soalan ni. sebab masih ada seorang dua kawan saya yang memang tiada basic seni/lukisan kejuruteraan yang masih dapat lulus iv.

      tapi, kita mesti nak buat interviewer impress dengan diri kita kan ? so at least buatlah beberapa artwork sebagai portfolio. sekurang-kurangnya, kita ada juga simpan artwork untuk diri sendiri :)

      Padam
  33. Salam sis...
    Nak taye ,utk iv course nie..klau kite xde basic utk course nie dan xde portfolio pon...bleh ker?
    Just dtg utk iv jek...

    BalasPadam
  34. addess ingtkan dapat temuduga nihh . excited aku baca wkwkwkw . so skng ni jadi guru jelah kan kak masturah rahman ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh taklah, saya dapat temuduga ni :) sekarang tengah survive dalam architecture semester 07. doakan untuk lulus lagi satu semester :)

      Padam
  35. Akak,apa beza course sains seni bina dgn course seni bina?ade beza ke kerja yg boleh diceburi nanti?

    BalasPadam
    Balasan
    1. huuuuuuuuu yang ni kita takda jawapan yang sahih pulak. mungkin boleh dapatkan sumber pada orang yg lebih pakar atau kalau saya dah tahu jawapan dia insyaallah saya cuba balas semula kat ruang komen ni . sorryyyyy :(

      Padam
  36. Asalammualaikum.akak saya nk tnya. saya ada mohon upu kos serjana muda senibina landskap dekat pilihan 1. tapi kebanyakan yg saya baca di atas semua ada iv. kenapa saya punya tak ada iv.?

    BalasPadam
  37. Asalammualaikum.akak saya nk tnya. saya ada mohon upu kos serjana muda senibina landskap dekat pilihan 1. tapi kebanyakan yg saya baca di atas semua ada iv. kenapa saya punya tak ada iv?

    BalasPadam
  38. Asalammualaikum.akak saya nk tnya. saya ada mohon upu kos serjana muda senibina landskap dekat pilihan 1. tapi kebanyakan yg saya baca di atas semua ada iv. kenapa saya punya tak ada iv?

    BalasPadam
  39. assalam akak. apakah course yang akan dipelajari dalam bidang ijazah sarjana muda senibina ini ye ? sebab saya dapat peluang untuk iv pada sabtu ini. boleh saya tahu mengenai peluang pekerjaan kerana ibu lebih menggalakkan saya untuk masuk ipg sama seperti situasi akak

    BalasPadam
  40. Assalamualaikuk akak mastura. Saya ade diploma bangunan. Boleh ke saya ambik course sarjana muda sains seni bina ni?

    BalasPadam
  41. Assalamualaikum . Saya nak tanya. Boleh ke budak diploma bangunan ambik course sarjana muda sains seni bina ni?

    BalasPadam
  42. Assalam akak..sy dah lama minat dalam seni bina ni..cuma haritu upu saya dapat diploma civil engineering..skarang sy fikir nk habiskan dulu kos civil ni and nk sambung ambik course ijazah sarjana muda seni bina ni..takpe ke kalau camtu? Apa pndapat akak?

    BalasPadam